Lektion 4 (45 min.)

Bigbandet i dag (1980’erne til 2020’erne)

Fjerde og sidste lektion fokuserer på bigbandet, som vi kender det i dag. Eleverne har nu fulgt bigbandet fra dets opståen i 1920’erne og skal nu forholde sig til bigbandets rolle den dag i dag. De vil opdage, at al rytmisk musikkultur fra USA udspringer af jazz- og bigbandmusik.

Lektionen afrundes med en opsamlende/evaluerende kahoot om forløbet, hvor eleverne kan tjekke deres viden. 

Til selve koncerten på jeres skole vil Nordkraft Big Band spille et filmtema og et medley af mere nutidig popmusik komponeret af nogle af de største danske og amerikanske kunstnere pt.

Forberedelse til lektionen: 

Selve lektionen:  

  1. Brug tidslinjen til at forklare eleverne, hvor vi nu er i bigbandets historie – altså nutid.
  2. Spil de forskellige musikvideoer for børnene og tal med dem om, hvordan bigbandet bliver brugt i dag. Har de evt. selv hørt/oplevet bigband-musik?
    – Klip fra Disney/Pixar-filmen “Soul”: https://www.youtube.com/watch?v=DRNPg-xPoZc
    – Lady Gaga og Tony Bennet: “The Lady Is a Tramp”: https://www.youtube.com/watch?v=hpbh-lZFRCg
    – Christopher og DR Big Bandet med strygere: https://www.youtube.com/watch?v=qxC0mYoRrZc 
    – Justin Timberlake og bigband – verdensturné (trailer fra film på Netflix): https://www.youtube.com/watch?v=XlT7UQm5pfY
    – Klip fra filmen Whiplash (om en bigband trommeslager): https://www.youtube.com/watch?v=ZZY-Ytrw2co
  3. Lav den afsluttende Kahoot med eleverne (ca. 15 min.) – link til Kahoot (kræver login)
  4. Hvis I har mere tid, så lad eleverne lave en TIK-TOK video til et af de numre, de lige har hørt eller fra de tidligere lektioner (flere af ovenstående numre kan findes i appen). De vælger selv hvilket nummer.