Lektion 3 (45 min.)

Bigbandet som eksperimenterende kunst- og koncertmusik (slut 1950’erne – 1980’erne)

Tredje lektion lægger vægt på bigbandets musikalske udvikling i retningen af den eksperimenterende, lidt vilde tilgang. Eleverne skal lave en lytteøvelse, hvor de skal identificere instrumenterne i et nummer – her arbejdes med instrumentkendskab, og det er med at “spidse ører.” 

Derudover arbejdes der i lektionen med musikudøvelse og mere konkret improvisation, da eleverne skal forsøge sig med improvisation over en 12-takters blues. 

Til selve koncerten på jeres skole vil Nordkraft Big Band spille nummeret “Moanin”, som eleverne arbejder med i denne lektion, samt balladen “The Nearness Of You”. Dette for at demonstrere hvor forskellige udtryk bigbandet kan omfavne.

Forberedelse til lektionen:

Selve lektionen: 

  1. Brug tidslinjen til at forklare eleverne, hvor vi nu er i bigbandets historie.
  2. I skal nu lytte til nummeret “Moaninhttps://www.youtube.com/watch?v=__OSyznVDOY, mens I laver identifikations-leg (gæt et instrument-leg). Instrumentbillederne placeres rundt om på gulvet i lokalet. Mens nummeret afspilles, skal eleverne prøve at identificere, hvilke instrumentgrupper, de tydeligst kan høre hvornår og herefter placere sig selv på/i nærheden af billedet med disse instrumenter. 
    OBS! Nummeret er langt, så I behøver ikke at høre det hele. (Her finder du en oversigt over, hvilke instrumentgrupper, der fremtræder hvornår – download den her).
  3. Efter “gæt et instrument-leg” skal eleverne lave en improvisationsøvelse. I skal bruge indspilningen af 12-takters blues (Batman temaet), som du finder her:
  1. Start med at lade eleverne synge (“Bat-man”) med på melodien, mens de klapper og slår på lår efter følgende skema:
    – klap på lår (1-slaget), klap begge hænder (2-slaget), klap på lår (3-slaget), klap begge hænder (4-slaget) – se videoforklaring her https://youtu.be/qP-RXmEbwJs.
  2. Når eleverne kan melodien godt, deles kazoos ud og melodien spilles herefter på kazoos.
  3. Placér eleverne i en rundkreds.
  4. Når musikken starter:
    Gå først 4 takter (16 skridt) til den ene side – så 4 takter (16 skridt) til den anden side – og herefter 4 takter (16 skridt) til den ene side igen.
    OBS: Man vender på skridt 16.
    Stå herefter stille i 12 takter (3 x 16 skridt), mens eleverne klapper på lår og i hænder. Det er hér, at eleverne én efter én improviserer.
  5. Når eleverne er blevet fortrolige med at spille og gå til melodien sættes improvisationsrunden i gang:
    Vær opmærksom på, at det for nogle elever kan være grænseoverskridende at skulle improvisere foran resten af klassen. Vær derfor selv et godt eksempel og kast dig ud i improvisation på kazooen, så du viser eleverne, at det ikke er farligt, men sjovt, at improvisere.

    Improvisationen foregår som følgende:
    Én elev træder ind i cirklen og improviserer noget i 12 takter, som vedkommende finder på. Herefter går alle igen først 4 takter (16 skridt) til den ene side – så 4 takter (16 skridt) til den anden side – og herefter 4 takter (16 skridt) til den ene side igen, hvorefter en ny elev improviserer i 12 takter. Mens den enkelte elev improviserer på kazoo, står resten af klassen i rundkredsen og klapper på lår og i hænder (dvs. at ingen elever spiller kazoo, udover “solisten”) – se en videodemonstration her: https://youtu.be/pV6q7Wje05M
  1. Til sidst må man improvisere så TOSSET man vil – ingen regler skal overholdes, og alle spiller på én gang.