Lektion 2 (45 min.)

Swing, swing, swing – Bigbandets opståen (1920’erne – 1940’erne)

Anden lektion zoomer ind på bigbandets opståen og bygger videre på elevernes musikforståelse, hvilken sættes ind i et større tidsperspektiv. Denne lektion har dog sit hovedfokus på musikudøvelsen, da eleverne i grupper ved hjælp af bodyperkussion, perkussioninstrumenter og koreografi spiller/danser med på et swingnummer.

Sidste punkt i lektionen er nummeret “Salt Peanuts” som er et eksempel på bebop-genren.

Til selve koncerten på jeres skole vil Nordkraft Big Band spille swingnummeret “Sing, Sing, Sing” som eleverne arbejder med i denne lektion, samt “Salt Peanuts”.

Forberedelse til lektionen: 

Selve lektionen:

  1. Brug tidslinjen til at forklare eleverne, hvor vi nu er i bigbandets historie.
  2. Lyt til nummeret “Sing, Sing, Sing”: https://www.youtube.com/watch?v=r2S1I_ien6A 
  3. Placér eleverne i de syv grupper:
    • Hi-hat (svær)
    • Conga (svær)
    • Stomp-tromme (svær)
    • Kazoo (moderat)
    • Rasleæg/maracas(let)
    • Basun-bevægelsesgruppe (ultra-let) – se video her: https://www.youtube.com/watch?v=vaHZxUg0yrM
    • Dansegruppe (moderat): Eleverne skal selv ud fra denne video https://youtu.be/TOPSETBUgvQ?t=45 sammensætte en 8-takters koreografi, som de efterfølgende kan vise for resten af klassen – og evt. lære resten af klassen, hvis I har tid.
  4. Send dansegruppen ud for at øve i et andet lokale eller på gangen.
  5. Øv de forskellige rytmer med eleverne: Spil rytmer efter anvisningerne i partituret til musikken: https://youtu.be/r2S1I_ien6A
  6. Spil og dans til “Sing, Sing, Sing” sammen.
  7. Har I mere tid, så lad danserne lære de andre elever dansen.
  8. Se og lyt til nummeret “Salt Peanutshttps://youtu.be/jaN-Hbm1Zoo?t=33, mens du deler peanuts ud ;-) Snak med eleverne om, at bigbandet i swing-tiden blev brugt som underholdnings- og dansemusik. Det var datidens popmusik og det var dét, man tog ud og dansede til, ligesom man gør med nutidens popmusik.